Lehdistötiedote 14.10.2016

Santa’s Hotels laajentaa Kalajoelle – Sava-Group ostaa Kalajoen Kylpylähotelli Sanin

Lappilainen monialakonserni Sava-Group vie pohjoista matkailuosaamistaan Kalajoen Hiekkasärkille, kun Kylpylähotelli Sani liitetään osaksi konsernia. Lapissa neljällä paikkakunnalla toimiva perheyritys on tänään ostanut  Kalajoen  Kylpylähotelli  Sani  Oy:n  osakekannan.  Myyjinä  ovat  yrittäjä  Minna  Tontti  ja Matkailurahasto Nordia Oy.

Kylpylähotelli Sanin toiminta Hiekkasärkillä alkoi yli 10 vuotta sitten ja sen operoima hotelli valmistui
Kalajoen kaupungin omistaman Kylpylä SaniFanin viereen kesällä 2007. Myöhemmin Sanille ovat siirtyneet kylpylän ravintolaliiketoiminta sekä kylpylän operatiivinen johto. Myös hotellin yhteyteen valmistuneiden oma-asuntojen omistajista suurin osa on antanut huoneistonsa Sanille välitettäväksi. Kokonaisuudessaan ani voi tarjota vieraidensa käyttöön 219 vuodepaikkaa sekä monipuoliset ravintola-, kylpylä-, hoito- ja ohjelmapalvelut.

Sava-Groupilla on matkailusta yli 20 vuoden kokemus. Laajentuvalla Santa’s Hotels -ketjulla on majoitus- ja ravintolatoimintaa ennestään Rovaniemellä, Luostolla, Saariselällä ja Kilpisjärvellä. Nyt Santa’s Hotel Santa Claus, Hotel Rudolf, Hotel Tunturi, Hotel Aurora ja Chalets Rakka saavat uuden sisaren Santa’s Resort & Spa Hotel Sanista.

Santa’s Hotelsilla on samaan aikaan myös muita investointihankkeita käynnissä. Jouluksi valmistuu  napapiirille  Joulupukin  Pajakylän  yhteyteen  29  lasi-iglua,  jotka  ovat  erityisesti  aasialaisten suosiossa. Lasi-igluja yrityksellä on jo ennestään Luostolla Hotel Auroran yhteydessä. Igluista voi katsella talvella  revontulia  ja  tähtitaivasta  ja  kesällä  yötöntä yötä. Kokonaisuudessaan  Santa’s  Hotels  tarjoaa matkailijoilleen valinnanvaraa 640 huoneesta ja huoneistosta. Hotellien yhteydessä toimii lisäksi useita ravintoloita ja Rovaniemellä Feel Vegas Club. Asiakaskunnasta yli 65% on kansainvälisiä matkailijoita.

Sava-Group  konserniin  kuuluu  hotelli-  ja  ravintolatoiminnan  lisäksi  konepajatoimintaa;
asfalttiasemakoneiden ja maansaneerauslaitteiden valmistusta, maanpuhdistusta, testauspalvelua sekä kiinteistösijoituksia.

”Alussa  oli  kylpylän  vieressä  hiekkapakka,  jolle  hotellia  oli  pitkään  odotettu.  Siihen  hotelli
Meriluontokeskuksineen  lopulta  rakentui  yhteistyössä  Kalajoen  kaupungin  kanssa”.  Näin  kertoo
toimitusjohtaja  Minna  Tontti,  joka  kiittelee  kaupungin  pitkäjänteistä  panosta  Hiekkäsärkkien  alueen kehittämisessä. Minna Tontti jatkaa uuden omistajan palveluksessa hotellinjohtajana. Kaupalla ei ole vaikutuksia henkilöstön asemaan.

”Kalajoella meitä kiinnosti pitkälle kehittynyt matkailualue ja sen mahdollisuudet, erinomaisessa kunnossa oleva hotellikiinteistö ja tietenkin hyvin hoidettu yritys”, kaupan taustoja valaisee Sava Groupin hallituksen puheenjohtaja Seppo Aho. Aho aloitti asfalttiurakointiyrittäjänä vuonna 1973 ja on siitä eteenpäin pitkäjänteisellä työllä kasvattanut konsernin nykyiseen laajuuteensa. Vastuuta yrityksestä on jo siirtynyt seuraavalle sukupolvelle, matkailusektoria vetää Santa’s Hotelsin toimitusjohtajana tytär Maarit Aho.

”Matkailurahasto Nordia on ollut Sanin kehittämisessä mukana alusta saakka”, kertoo rahastoa hoitavan Nordia  Management  Oy:n  toimitusjohtaja  Kalle  Lumio. ”Pitkäjänteisen  kehittämisen  ja Minna  Tontin erinomaisen panoksen ansiosta on nyt päästy vaiheeseen, jossa pääomasijoittaja voi irtaantua. Kun myös yrittäjällä oli myymisestä yhteinen näkemys ja ostajana tuttu toimialalla huomattavaa arvostusta nauttiva vakavarainen yritys, tiedämme hotellin päätyvän hyviin käsiin”, jatkaa Lumio.

Lisätiedot:
Santa’s Hotels –ketjun toimitusjohtaja Maarit Aho, p. 0500 102 102